Att sova är ett ständigt samtalsämne bland småbarnsföräldrar. Det är ofta en bristvara hos föräldrarna och många oroar sig för sina barns sömn. Hur mycket bör barnet sova, hur får man barnet att somna och sedan att sova ensam? Och hur hittar man själv tid att sova?

Sova

Antal timmars sömn för barn

Alla människor behöver sömn, särskilt barn. Som nyfödd och tre månader framåt bör man räkna med att bebisen sover 15-18 timmar per dygn. Det kan dock variera väldigt mycket mellan olika barn så det finns inget exakt rekommenderat antal timmar.
När barnet är 3-12 månader bör barnet sova upp till 17 timmar per dygn, varav ca 2-5 timmar på dagen.
Barn som är 1-3 år bör sova 12-13 timmar per dygn. Efter det sjunker snittet med en timme per vart tredje år tills barnet är 12 år.
Barn som är 3-6 år bör sova 11-12 timmar/dygn.
Barn som är 6-12 år bör sova 10-11 timmar/dygn.
Från 12 år bör man räkna med 8-9 timmar per dygn, vissa ungdomar behöver dock mer sömn i puberteten.

Det varierar dock mycket mellan olika individer, både barn och vuxna. Antalet timmar är ett ungefärligt snitt på hur mycket de flesta behöver sova. Det är heller ingen fara om man vid särskilda tillfällen, som vid kalas, låta barnet vara vaket senare.

Perioder med sämre sömn

De flesta barn har perioder då de sover sämre. Ofta är det naturliga orsaker såsom att barnet sover oroligt p.g.a. irriterat tandkött när mjölktänderna börjar växa. Det kan också vara en infektion som förkylning då barnet antingen är trött och sover mycket eller sover väldigt dåligt. Vissa barn sover också sämre vid förändringar, som vid start av förskola/skola eller ett nytt syskon. Är man orolig kan man kontakta vården för råd, det finns också fler orsaker till sömnbesvär listade på 1177.se.

Sova

 

Hur får man barn att sova?

Barn är väldigt olika. Vissa barn har ett särskilt gosedjur  som måste vara med när barnet ska sova. Andra har napp eller snuttefilt och kan inte sova utan. Vissa barn älskar att sova ute i vagn medan andra är mindre förtjust i det, detsamma med bärsele och bilbarnstol. Om ditt barn har svårt att komma till ro kan det vara en god idé att titta på olika alternativ. Om du vill gå på promenader med barnvagn men barnet har svårt att somna/sova kanske det finns en barnvagn som passar er bättre. Läs på om olika barnvagnar och vad som passar er familj bäst. Ett annat alternativ är att använda bärsele eller bärsjal istället. Det finns många olika alternativ och de flesta kan hitta något som passar familjens förutsättningar och livsstil.

Det kan vara dyrt att köpa nya saker, särskilt om man ska prova sig fram. Börja med att läsa på om olika alternativ och få råd om vad som passat andra med samma förutsättningar. Det kan finnas någon i din närhet som har exempelvis en bärsjal som du kan låna. Det är också många babysaker som kommer ut på loppis, köp och sälj-sidor på Facebook, Blocket m.m. Vissa orter har bytardagar och det finns Facebookgrupper för att byta och låna saker. På så sätt kan du prova olika alternativ för en billig peng, eller till och med gratis.

Sömnbrist

Barn behöver mer sömn än vuxna, men även vuxna behöver sova. En vanlig natts sömn för en vuxen är oftast mellan sex till nio timmar. Det är inte skadligt om man är vaken en hel natt eller sover dåligt enstaka nätter men om man sover för lite under en längre tid kan det påverka en negativt. Människan behöver sömn för att kunna återhämta sig, får man inte den återhämtningen påverkas både kropp och hjärna. Det kan påverka hur man fungerar i vardagen genom att minnet blir sämre och likaså koncentrationsförmågan. Det kan också påverka både psykiskt och fysiskt mående, att känslorna svänger mer och vissa upplever illamående eller yrsel.

Småbarnsförälder

Detta är jobbigt för vem som helst och försvåra vardagslivet. Som småbarnsförälder kan det upplevas ännu värre eftersom man har sitt/sina barn att ta hand om också. Det är ännu viktigare att man kan koncentrera sig och hålla koll på barnet. Man kan dessutom vara mer utmattad från start i och med att barn kan kräva mycket energi. Så det är ännu viktigare att få den sömn man behöver. Ett sätt är att du försöker sova när barnet sover, även på dagen, om du är hemma. Om ni är två så försök att hitta ett schema så att både får chansen att sova ut. Det är väldigt individuellt vad som fungerar, både utifrån barnet och de vuxnas liv. Det kan vara ett pussel eftersom ena eller båda har jobb och man behöver få ihop alla delar i vardagen.

Sova

Sömn om man är två

Om man är två kan det underlätta mycket att man ser till att barnet knyter an till båda föräldrarna tidigt. Vissa barn tyr sig mest bara till ena föräldern medan andra barn upplevs trygga och nöjda med flera människor i ens omgivning, som mormor, farfar eller en vän till familjen. Men det är som sagt väldigt individuellt. Genom att båda föräldrarna skapar ett band till barnet från födseln kan man underlätta aktiviteter som nattning senare. Det är bra för barnet om den känner sig trygg hos fler än en vuxen. Det skapar också mer flexibilitet i familjen om det inte alltid måste vara ena föräldern som exempelvis nattar. Det kan ge bättre möjligheter för båda föräldrarna att sova och återhämta sig. Vilket i sin tur ofta leder till en gladare förälder och högre livskvalitet för alla.